lørdag 21. april 2012

Bra nok?

I min hverdag som ungdomsskolelærer får jeg et ekstra innsyn i hvordan det er å vokse opp i 2012. Det føles jaggu ikke lenge siden jeg selv gikk på ungdomsskolen, men jeg ser med stor skrekk at mye har forandret seg på disse årene. Jeg tror nok at både jenter og gutter har det tøft, men jeg velger nå å fokusere på jentene. Fordi jeg er jente selv. Og fordi jeg tør å påstå at vi jenter er mer kompliserte enn guttene.

Jeg frykter at hvis vi spør dagens jenter i ungdomsskolen om de føler seg bra nok, at de er fornøyd med seg selv, så vil vi bli skremt over andelen som sier bastant nei. De er for tjukk, for tynn, har for små pupper, har stygg nese, gjør det ikke godt nok på skolen, har ikke fine nok klær, for tynt hår eller for korte øyenvipper. I følge dem selv, selvfølgelig. Alle vi voksne rundt dem ser at hver og en er unike og fantastiske. Men de ser ikke det samme i speilet.

Hvorfor er det slik? Det er nok veldig sammensatt, men jeg tror faktisk at en av grunnene faktisk er blogger. Jentene bruker masse tid framfor dataen, og da er blogger en av de tingene de bruker tid på. Hvor de som er perfekte i jentenes øyne poserer i de nyeste klærne og med det nye løshåret de fikk sponset av frisøren. Mange av jentene har også blogger selv. Her prøver de å leve opp til toppbloggerne og skriver om sitt liv. Det er bare så alt for lett for en anonym bak en annen skjerm, å skrive grusomme negative kommentarer. Jeg er sjokkert over mange av kommentarene jeg leser. Ikke misforstå meg. Som norsklærer er jeg veldig glad for at elevene blogger. Det gir skriveglede, og språket utvikler seg i positiv retning. Men alt har sine bakdeler også.

Jeg skal overhode ikke legge all skyld på bloggene. Jentene kan være forferdelig stygge mot hverandre face to face også. Ofte av misunnelse. Ord kan såre forferdelig. Og jeg vet av erfaring at ord kan brenne seg fast i hodet. Det er desverre slik at de negative ordene havner framfor de positive. Hvor ble det av "hvis du ikke kan si noe godt om andre, så la vær å si noe"? Av og til er ikke ord nødvendige for å trykke hverandre ned. Blikk sier mer enn 1000 ord. Det er engang slik at den største delen av vår kommunikasjon kommer fram gjennom kroppsspråket. Her tror jeg mange har en stor jobb å gjøre for å endre seg.

I tillegg studerer og sammenligner ungdommen seg med sine forbilder, bilder i blader,  og tv-serier. Vi som er voksne rundt dagens ungdom har en kjempestor jobb framfor oss. Hvordan kan vi få disse skjønne jentene til å se det vi ser? At de er perfekte og vakre som de er. Og en ting er sikkert. Jo mer man slår sg til ro, og føler seg komfortabel med seg selv, jo vakrere blir man.

Jeg oppfordrer deg som leser dette nå, å gå på badet og se deg i speilet. Si til deg selv at du er vakker. Du er bra nok som du er. Ja, du er faktisk perfekt. Vær fornøyd med deg selv!


2 kommentarer:

  1. Fint innlegg! Det er jammen ikke like lett lenger nei. Litt skremmende.

    Ikea ja, jeg vet det er der nede. Vi bare må bli enige før vi drar ned så vi får vært mest mulig effektive. :)

    Riktig GOD helg!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. ja DER er jeg helt ENIG!!! de er jo pene og perfekte, mne neida alle har et problem med seg selv, alltid er det noe man ikke liker med seg eslv;) huf og huff de burde skjerpe seg;)

    SvarSlett