tirsdag 28. februar 2012

Bestemors pølsegrateng

Vinterferie betyr rolige og avslappende dager for min del. Kjæresten jobber hele uka, så da blir det hjemmekos, familietid og vennetid på meg. Men det betyr også at jeg har tid til å lage middager som i en travel hverdag tar for lang tid. I dag lagde jeg bestemors pølsegrateng. Altså har jeg fått oppskriften til min bestemor. Jeg husker godt at hun brukte å lage den da jeg var mindre, så det var en av de første oppskriftene jeg ba om å få fra henne. Og siden den er så god, deler jeg den med dere også. Den er veldig lett å lage, men det tar litt tid.

Du trenger:
3 røkte kjøttpølser uten skinn
4 dl melk
litt mel
salt og pepper
2 egg
2 dl makaroni
2 grove knekkebrød



I tillegg er det viktig med kos underveis. I dag ble det en slik underveis i matlagingen.....



Start med å skjær pølsene opp i biter.



Kok opp vann og ha i makaronien. Jeg bruker den som skal kokes i 5 minutter, men 2-3 minutter holder. Den blir jo godt kokt i stekovnen senere også.



Så setter jeg melken på kok. Når den har kokt opp sper jeg på med mel og visper godt, til jeg får en passe tykk saus. Litt tykkere enn en "vanlig" saus. Smaker til med salt og pepper.


Så deler jeg eggene. Hviter for seg og plommer for seg. Hvitene piskes stive med miksmaster, og plommene vispes inn i sausen.


Jeg har så pølsebitene og makaronien i sausen og rører rundt. Til slutt vender jeg forsiktig inn de stive eggehvitene. Helles over i en smurt ildfastform. De to grove knekkebrødene knuses i små biter og strøs over.



Stekes på 200 grader i ca 1 time.

Jeg serverer den med poteter, gulrot og smør.

Fikk du lyst på?




4 kommentarer:

  1. ja dette fikk jeg kjempelyst på;) og jeg skal lage det, håper det blir godt, ser i hvertfall KJEMPEGODT ut!

    SvarSlett
  2. Sånn skal det gjøres :-)

    SvarSlett
  3. Denne skal jeg prøve i dag! Flott oppskrift!

    SvarSlett