mandag 20. februar 2012

Norge-verdens rikeste land?

I går leste jeg en artikkel på tv2.no, som satte spor hos meg. Saken handlet om en dame i 80 årene. Hun var for frisk til å være på sykehus, men for syk til å være hjemme. Likevel avslo kommunen søknad om sykehjemsplass. Sykehuset får nå etter den nye samhandlingsreformen dagsbøter for å ha pasienter som etter sykehusets definisjon er ferdig behandlet, og må derfor sende henne hjem. Det får meg til å spørre om vi virkelig er et av verdens rikeste land?

Vi burde sette pris på de eldre i samfunnet vårt. Tenk hvor mye de har gjort for samfunnet opp gjennom årene. De fortjener en verdig avslutning på livet. De fortjener å bli tatt vare på av oss. De fortjener den hjelpen de trenger, enten det er snakk om hjelp hjemme eller på et sykehjem.

Jeg la nok ekstra merke til denne saken, siden jeg har bestemor hjemme som er syk og svak. Og jeg skjønner hvor heldig jeg og min familie er. Bestemor fikk fast plass på sykehjemmet før vi rundt henne ba om det. Hun skulle bare inn for å få blodoverføring, og så hjem igjen. Men mens hun var der, så de at hun trengte mer hjelp, og ga henne derfor fast plass. Helt uten videre. Det er sånn det skal være! I tillegg har de gitt bestefar beskjed om at det er plass til en ekstra seng på rommet hennes, så om han ville, kunne han bare ligge over der innimellom. Det varmer hjertet mitt. For det må være tøft å ikke skal bo sammen plutselig, etter så mange år. Skulle ønske at det var sånn, uansett hvor man bor i landet. Det sies jo faktisk at vi bor i et av verdens rikeste land...

1 kommentar:

  1. Kan vel gi mye av skylden på sosialismen, ja.

    SvarSlett