tirsdag 14. februar 2012

Valentines Day

De kommer som perler på en snor, dagene jeg ikke har helt sansen for. Dagene som er kommet fordi handelsstanden ønsker mersalg. I dag er det Valentines Day som stå for tur.

Mange av dere rister sikkert på hodet når jeg sier at det er handelsstanden som står bak dagen. Jeg vet at dette er en gammel tradisjon i andre land. Men i Norge er tradisjonen relativt ny. Og det er butikkene og Posten som har stått bak det meste av promoteringen av dagen. Jeg mener at det er de som har innført dagen i Norge. Og hvorfor? Jo selvfølgelig for å tjene mer penger.

Ikke misforstå meg. Jeg elsker å bli satt pris på, både med ord, blomster og gaver. Men det burde være unødvendig å ha en dag for dette. For meg vil det ikke bety så mye om C kom hjem med en gave eller blomster i dag. Ja, det hadde vært koselig, for all del! Men da hadde jeg følt at han ga det til meg fordi det var Valentines Day, ikke fordi han satt pris på meg. Jeg trenger dessuten å bli satt pris på mer enn en dag i året. Jeg trenger jevnlig kjærlighet. Og kjærligheten betyr mye mer når den kommer helt uventet, på en helt vanlig hverdag.



Jeg ser forresten at jeg ikke er alene. I følge wikipedia, ignorerer 70% av dem som er i parforhold, denne dagen...

4 kommentarer:

  1. enig, men det er koslig å lage et lite kort selv da, og gi til noen man er glad i! dette er jo forsovidt koslig hver dag :)

    love K

    SvarSlett
    Svar
    1. Å lage kort er helt klat koselig, uansett hva anledningen er :-)

      Slett
  2. Valentinesday er hva man gjør det til selv Guro! Du MÅ ikke kjøpe bamse med "I Love U" på magen, eller kort hvor det står "Happy valentinesday". Jeg har noen ganger kjøpt blomster til Tore på denne dagen, og noen ganger ikke. Jeg har noen ganger laget ekstra god middag, andre ganger ikke. I år gjorde jeg ingenting spes, men ga ham en oppmerksomhet den 15.:p Jeg hadde blitt like glad for en oppmerksomhet uansett når jeg:p

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig med deg Maria, i at dagen er hva man gjør den til selv. Jeg mener bare at det føles mer spesielt og ekte om man får en oppmerksomhet på en helt vanlig dag :-)

      Slett